onsdag 30. november 2011

A picture says more than thousand words

Det er sant som ordtaket sier, i de fleste tilfeller, sier bilder mer enn tusen ord. 

Vi fikk i oppgave å dra rundt på skolen, finne motiver og ta to ulike bilder. Det ene fotografiet skulle gi et tydelig budskap, i mens det andre fotografiet skulle det ligge en historie bak. 

Det første jeg tenkte på da jeg skulle fotografere et bilde som skulle vise et tydelig budskap, var at jeg skulle ta et bilde som for meg, viser noe mange sliter med til tider (noen hele tiden), men som ikke er like mye snakket om. Ensomhet. Følelsen av at ingen forstår hva du går gjennom, hva du føler, hva du tenker... Ikke nødvendigvis fordi du ikke har venner, familie og andre støttende personer rundt deg, men fordi den følelsen bare kommer snikende på noen ganger. For noen er dette ett større problem enn andre. Til og med de som virker mest selvsikre, gjør det godt på skolen og har et over gjennomsnittlig godt liv, sliter med denne følelsen fra tid til annen. Bare husk du er ikke den eneste. Det var akkurat dét budskapet jeg ville frem med, ved dette første bilde. 

Vi har lært ulike måter vi kan komponere bilder på, og ulike virkemidler som er vanlige å bruke. Det finnes også ulike måter å analysere et bilde, og en måte vi har brukt litt hittil i Medie- og informasjonskunnskap, er å analysere bilde denotativt, konnotativt og assosiativt. 




DENNOTATIVT: en jente, står ute i skogen og ser seg rundt.
KONNOTATIVT: dette er et bilde av en jente som på noen måter kan se litt trist ut, men samtidig håpefull ut. I en tilsynelatende trist skog, lyser solen opp hele jenta, og dette skapet et litt hyggligere inntrykk av jenta. Lyset skaper håp.
ASSOSIATIVT: Dette er et bilde av en jente på vei til å bli voksen, lyst blondt hår, med ett litt undrende uttrykk i ansiktet. Glad? Tvilende? Lei seg? Hun er kledd opp i en høst/vinterjakke, og står i en skog, som blir lyst opp av soloppgangen. Solen gir hele bilde et utrrykk av håp

Jeg har nå tatt for meg bilde der jeg skulle få frem et klart budskap. Nå skal jeg vise et bilde der det ligger en historie bak. 


Det er ingen hemmelighet at jenter er eksperter på baksnakking og uteholding. Det er ikke mye galt en jente skal gjøre, før hun er "hatet" av resten av venninnegjengen. Livet til en jente, og da spesielt i 16-19 års alderen er ikke alltid en dans på roser, og det var dette jeg skulle prøve å illustrere med dette bilde. Fotografiet viser en jente som sitter i skolegården, alene, spiser lunsj og ser forsiktig bort mot de andre. Føler seg alene og uteholdt. Jeg skal nå analysere dette bilde på samme måte som jeg gjorde med det forrige:


DENOTATIVT: Jente, sitter i noe som kan ligne en skolegård og spiser et eple.
KONNOTATIVT: Dette er et bilde av en jente, ung jente, med blondt hår og et usikkert blikk. Hun sitter alene, og virker ikke særlig komfortabel med dette. Hun speider utover, og retter blikket mot en spesiell plass i skolegården.
ASSOSIATIVT: Dette er et bilde av en jente, sytten år og virker usikker på seg selv. En kan tolke bilde på den måten at hun virker ensom, utestengt av jentegjengen, og er nødt til å spise lunsj alene. Hun virker utilpass med situasjonen hun befinner seg i, kanskje derfor hun gjemmer seg i et folketomt område av skolegården?


Det er ingen hemmelighet at bilder alltids blir litt finere med redigering. Noen bilder er selvfølgelig finest naturlig, men med litt redigering, blir det fine i bilde ofte fremhevet (hvertfall i følge meg selv). Her har dere bilder som viser fotografiene før, og etter redigering:


Bilde med budskap før og etter redigering:



Bilde med historie, før og etter redigering:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar